Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
Sidor
Inlägget tyder väl på att du kan svaret. Sen om man tänker immigranter eller emigranter kan diskuteras. Själv lutar jag nog åt det senare.
Sidor
Jag hade en teori angående svaret ( och ville inte skriva det rakt upp och ner om någon mot förmoda inte skulle förstå vad jag skrev så förstörde jag ju inte klurigheter för dem) , men visste ju inte om det var rätt eller inte, I övrigt håller jag med dig att emigranter är ett bättre namn på grupperingen.
Sidor
SPOILER
Här kommer då det tänkta facit:
Konventioner: Lebensohl, Blackwood, Jacoby, Stayman
Bermuda Bowls första vinnare (1950): Rapée, Crawford, Silidor, Schenken
Tvillingar*: Andersson, Rimstedt, Hackett, Tylvad*
(o)svenska landslagsspelare: Wolpert, Sandqvist, Hallberg, Fallenius
Sista kategorin har alla representerat utländska landslag. Stayman vann även han 1950, men var med i konventionskategorin.
Sidor
Det finns en annan förklaring till lebensohl. Personen Lebensohl förnekade starkt att han var upphovsman och förbjöd kompisarna att använda hens namn. De svarade med att kalla konventionen för lebensohl med litet l.
Sidor
Faktum är att någon Lebensohl aldrig existerat, i vart fall inte i de här här sammanhangen. Den som beskrev de grundläggande idéerna i Bridge World var en George Boehm. Han angav felaktigt en annan bridgespelare vid namn Ken Lebensold som upphovsman, men stavade dessutom fel på dennes namn . Lebensold å sin sida förnekade kategoriskt att han på något sätt var inblandad. I brist på bättre fick konventionen ändå heta lebensohl, men numera har man återgått till Lebensohl
Sidor