I år var jag med i Örebro endast sista fre-sön. Min vana trogen, kollade jag lite extra på juniorer där jag kom åt.
De käcka unga brickbytarna vore uppenbara kandidater för blivande bridgejuniorer, tyckte jag. Jag hoppas att Micke Melander körde bridgeintro för dom. Jag vet sedan tidigare att han brukar försöka göra det.
Iaf, jag överhörde en brickbytartjej förklara kortsitsar för en kompis. Jag tilltalade henne nyfiket. Nej, det var inte bridge. Men hon brukar faktiskt försöka lära sig bridge på egen hand… Själva kortspelet, ingen budgivning. Hon har en app på mobilen. Jag tipsade henne om minibridge, och om BBO där det finns flera ställen där man kan spela bridge och minibridge själv mot automat…Och det går bra att kolla på andra också. ”Googla bara på BBO, så hittar du”.
Sedan insåg jag att jag har sett en annan av brickbytarna spelande bridge dagen innan. Vi kom åt att prata en liten stund. Ja, Junie Sjöqvist både spelar och byter brickor. Nice. Lite senare kollar jag Junie på hennes resultat ”tävling” resp ”mästarpoäng”. Ser att hon en färsking, spelat varje dag under veckan med ett antal olika juniorer, med lite ojämna men överraskande goda resultat. Silverpoäng med Joakim Johansson är kanske inte SÅ märkliga; Joakim är en etablerad, skicklig junior. Men Junie hamnade mycket högt i två stora bronsturneringar, bägge gångerna i par med Hakim Larhnimi. Draghjälp av Hakim?? Nej. Jag kollar lite upp Hakim och ser att hans tidigare erfarenhet och meriter inte är större än Junies… Således, två stora begåvningar, där de bägge haft en explosionsartad snabb utveckling och spelar på samma våglängd… Helt klart borde bägge vara kandidater för juniorlandslagstruppen. Enda problemet är att de har för kort tid att utvecklas i sina respektive åldersklasser, U16 resp U20…
Och så ser jag en liten parvel sätter sig ner som V till lördagens handikapptävling, och NS är fortfarande lediga… Jag skyndar mig att sätta mig som Nord, och passar på att snacka lite innan tävlingen startar. Vincent Ventura kan uppenbarligen redan mycket, pratar om att han just läst färdigt boken om Polsk klöver - jag lystrar till, för jag själv spelar polsk klöver med vissa partners. Vincent ställer bra frågor till partnern, och lyssnar på svaren. Föredömligt. Han är också med att vinna denna handikapptävling. Fast varför fick han bara hälften så mycket bronspoäng som de som vann scratchen, förstår jag inte. Så, unge Vincent Ventura torde även han vara en god kandidat, här för U-16 truppen, och han har 6 år på sig där…
Tror nog att landslagsledningen har full koll på Junie och systern Stella.
”Fast varför fick han bara hälften så mycket bronspoäng som de som vann scratchen, förstår jag inte. ”
För att det är så reglerna är och har varit ända sen det blev tillåtet att dela ut mästarpoäng efter resultat inkl hcp. Mästarpoäng baserat på hcp-resultat delas ut efter halv skala.