Vi tänkte rapportera lite från mixed lagets äventyr i Buenos Aires.
Igår var det dags för hela mixedlaget att påbörja sin resa mot Buenos Aires, Argentina. Krister & Catharina flög in från Alicante, Spanien, Tatyana & Fredrik från Kastrup, och jag & Sara gjorde en klassisk ”hoppsan” genom att välja Frankfurt som mellanlandning – där vi fick sköta oss själva utan större dramatik (än så länge).
Krister & Catharina fick sällskap av Veteranlaget från Madrid och Tatyana & Fredrik minglade med damlaget från Amsterdam. Sara och jag? Ja, vi fick spendera tiden på Frankfurt flygplats med att jämföra vilken av alla flaskvatten som var mest överprisad. Livet på resande fot…
Innan vi skulle påbörja resan fick vi alla strikta instruktioner från Sara: packa minst en landslagströja i handbagaget.
Krister & Catharina fick en tuff anslutning i Madrid. Men med ett rekordlopp genom flygplatsen (tänk Usain Bolt fast med handbagage) lyckades de precis hinna med sitt flyg till Buenos Aires. Bagaget däremot? Det lever sitt eget liv någonstans över Atlanten. Resultatet? Krister vandrar nu runt i ett väldigt varmt Buenos Aires iklädd sina jeans – förmodligen det enda plagget som inte är gjort för en värmebölja. Men som tur är har han sin landslagströja.
Sara och jag hade den briljanta idén att ta ut pengar när vi landat i Argentina. Hur svårt kan det vara? tänkte vi. Svaret: nästan omöjligt. Efter att ha fått avslag från fem olika bankomater började vi misstänka att vi blivit offer för en argentinsk bankomat-konspiration. Ingen tog våra kort och vi fick gång på gång transaction failed meddelanden. På gatan i Argentina är det jättesvårt att betala om man inte har kontanter, och de få som tar kort kräver som oftast 10% extra på summan. Vad hände med den gamla goda tiden innan vi lämnade Sverige?
Efter att ha tillbringat två timmar med att försöka köpa vatten (ja, du läste rätt – VATTEN!), var vi redo att kasta in handduken och överväga kamel-liknande vattenreserver. Men som en oas i öknen dök Joppe och Marie upp. De hade förutsett bankomat-kaoset och smugglat med sig amerikanska dollar. Och vips! Efter en snabb växling hade vi plötsligt 690 000 pesos i plånboken. Vem hade trott att vi skulle känna oss som miljonärer på bara några minuter?
När vi väl fått ordning på våra pengar (och psyken) hann vi registrera laget, besöka en marknad mellan vårt hotell och spellokalen, och avrunda dagen med en lagmiddag. Maten var toppen, men vi alla var så pass utmattade efter den långa resan att vi knappt kunde hålla ögonen öppna. Så det blev en tidig kväll – trots att vi ligger fem timmar efter Sverige så hinner jetlaggen ikapp oss alla.
Imorgon väntar en dag fylld med turistande, shopping och något som kallas captains meeting (låter viktigt, eller hur?). Och sedan är det invigning. På tisdag startar spelet, där vi möter Norge i vår första match kl. 10.00 lokal tid. Det kommer bli spännande – och om vi har tur kanske Krister även fått sitt bagage tills dess.
Håll tummarna för oss, och stay tuned för fler uppdateringar! Kanske löser vi till och med mysteriet med de argentinska bankomaterna innan veckan är slut.
Sidor
lycka till alla men mest Krister
skulle han få bagaget inom en vecka har han jättetur
har haft liknande upplevelse då kom bagaget lämpligt
dagen vi skulle åka hem.
bara att starta shoppa innan du flyter bort.
Sidor
Vi är nu inne på dag två här i Buenos Aires, och saker börjar äntligen falla på plats – nästan. Krister är på strålande humör, mycket tack vare att han idag ska få åka på en tvåtimmars guidad sightseeing till stadsdelen La Boca, som avslutas vid en gigantisk fotbollsstadion. Som bonus väcktes Catharina och Krister kl. 04.00 av ett smått oväntat men glatt besked: Catharinas bagage har hittat hem till hotellet! Kristers bagage däremot? Det har fortfarande valt att hålla sig på äventyr någonstans över Atlanten.
Men vi säger som vi alltid säger: Tur att Krister har sin landslagströja, så att vi åtminstone på kvällens invigning kan vara enhetliga från magen och uppåt. Nedanför midjan, däremot, sympatiserar vi nog inte så mycket med Krister – Buenos Aires fortsätter att bjuda på värmebölja, och jeans är kanske inte den mest svalkande klädseln. Men stilig kommer han i alla fall att vara!
Eftersom vi var extremt trötta igår efter den långa resan hann vi inte rapportera om alla detaljer, men några höjdpunkter från gårdagen är värda att nämna:
Tatyana och Fredrik landade på Buenos Aires flygplats tidigt på morgonen, strax efter kl. 05.00. Krister och Catharina dök upp några timmar senare, runt kl. 08.00 på samma flygplats. Tatyana, som är all in på att leva som lokalbefolkningen, övertalade Fredrik att ta bussen in till stan. Det borde inte vara så svårt, eller hur? Fel. Med cirka 30 olika bussar som alla ser exakt likadana ut och kör på något som verkar vara Buenos Aires egen version av ”alla gator leder någonstans”, anlände de till hotellet hela fyra timmar senare. Samtidigt hade Catharina och Krister åkt taxi och klarat det på 40 minuter. De var snälla nog att vänta på sina bussåkande lagkamrater på hotellet.
Catharina och Krister hade faktiskt bokat sitt hotell redan från lördagen. Efter att deras flyg ställdes in i juni vågade de inte avboka/omboka hotellet med risken att inte få rum eller betala en förmögenhet. När de kom till hotellet kl. 09.00 igår så fick de glädjande nog både ett rum och frukost – för en smått modest summa av cirka 1000 kronor. Det måste vara en av Bridge historiens dyraste croissant och inte så välsmakande pulverkaffe.
På tal om hotell, jag lyckades göra ett litet fel i vår bokning, vilket resulterade i att damerna i receptionen på vårt hotell var allt annat än medgörliga när jag & Sara skulle checka in. Efter några försök till förhandlingar kände vi oss redo att ge upp. Men då kommer Sara på den briljanta idén att plocka fram en 200-grams svensk chokladkaka från väskan. 15 sekunder senare var alla problem som bortblåsta, och vi var incheckade utan krångel. Vem kunde tro att en Marabou hade sådan makt?
Veteranlaget fick en ändrad avgång från Madrid, där deras flyg försköts från kl. 14.30 till 23.59. Resultatet? De fick hela 12 timmar att spendera i Madrid. Med en väderapp som visade 19 grader men ”känns som 24”, slog de sig ner på en restaurang där infravärmen var på full effekt. Det verkar som om höga elpriser ännu inte nått Spanien…
Tillbaka till idag. Efter en gemensam frukost med veteranlaget beslutades det att hela gänget, minus Joppe, skulle följa med på sightseeing. Jag och Sara avstod dock och valde istället en promenad i en park och en genomgång av våra motståndares systemdeklarationer. Och låt mig säga: det fanns några intressanta system där ute. Vissa deklarationer var på språk ingen av oss förstod, och ett par spelar med ”coded 9 & 10” (vad det nu kan innebära). Ett annat par kör med dubbeltydig klöver där 1 klöver är stark i vissa zoner och naturlig öppning i andra. Det blir spännande matcher framöver
Frukosten bjöd också på ett par höjdpunkter. Mårten testade en röd saft som mer liknade gelé än dryck – kanske hade kocken gått lite för hårt på gelatinet? Sara smakade på en gröt som verkade vara Argentinas version av risgrynsgröt, fast med ett överflöd av socker och kall mjölk. Kan det vara så att de förväxlade socker och gelatin både i saften och gröten?
Tatyana och Fredrik, inspirerade av gårdagens bussmaraton, valde idag att åka buss även till sightseeing. De övriga, som inte är lika bussentusiastiska, valde taxi. Vi håller tummarna för att Krister inte drabbas av värmeslag under sin två timmar långa guidade tur iklädd sina trogna långbyxor.
Jag och Sara tog en snabb promenad runt parken. Men snabb blev till lång, då vi lyckades gå vilse och passerade totalt fyra parker och massor av butiker på vägen. Slutresultat? Drygt 8000 steg och ett stort antal liter vatten konsumerade. Tur att vi hade pesos denna gång!
Krister i syna långbyxor försöker ännu en gång kontakta flygbolaget
Veteranlaget vid frukost
Mårten provar den Argentinska saften
Argentinsk gröt
Så här ser Tatyanas och Fredriks bussar ut
Bron som leder till spellokalen
Systemdeklarationer (där Krister och Fredrik tagit på sig huvudansvaret)
Madrid med infravärme
Sidor
Kul att få dessa utförliga rapporter! Lycka till i spelet
Sidor
Det går att köpa nya brallor på plats. Dessutom lär de vara gratis, går på reseförsäkringen om ni betalt resan med ett vettigt kort.
Sidor
Dag tre är här och idag börjar allvaret! Jetlagen håller fortfarande ett hårt grepp om oss, särskilt mig och Sara som kämpade med att somna medan gatan nedanför pumpade ut hög musik från barer och pubar fram till ca 02.00. Men vad är väl lite sömnbrist när man är laddad för spel? Vi känner oss ändå alerta och redo att köra igång.
Igår, när jag och Sara tog en promenad för att bekanta oss med området, passerade vi en park där det spelades fotboll på konstgräsplaner och ett gäng unga killar i bar överkropp gav allt. De såg ut att satsa på att springa 10 km på 40 minuter i värmen, och plötsligt tänkte jag: ”Hur svårt kan det vara? Jag har ju löparskorna med mig hela vägen från Dalarna!” Svaret? Väldigt svårt. Det blev inga 10 km och absolut inget 40-minuterstempo – men jag levererade en solid 10-minuters prestation innan värmen och verkligheten slog mig.
Samtidigt hade Krister spenderat två timmar på sightseeing, iklädd sina trogna långbyxor (trots 32 graders stekande sol). Den stora fotbollsstadion hägrade, men till slut fick han kasta in handduken – inte ens en öl kunde locka tillbaka hans krafter. Catharina, dock, hade andra planer. När Krister försökte övertyga henne att han klart och tydligt klarade sig bra, log hon bara och sa: ”Nu går vi och shoppar!” Och som vi alla vet, damens ord väger tyngre än knekten. Så shopping blev det, och efteråt kunde Krister åtminstone känna sig något lättare om fötterna när de återvände till hotellet för att förbereda sig inför Captains meeting.
Och då, kära vänner, kom äntligen Kristers bagage! Den här triumfen firades i tystnad, men lyckan var total.
Tatyana och Fredrik fortsatte sin mission att leva som lokalbefolkningen och gav sig ut på ännu ett maraton – den här gången till fots tillbaka till hotellet efter två timmar ute i värmen. Google Maps visade 8,8 km. Att passera 30 000 steg i 32 graders värme utan att kollapsa? Respekt. De har nu sett varenda gata i Buenos Aires två gånger – både från bussen och till fots. Så om du behöver en guidad tur genom stan, vet du vilka du ska fråga!
Vi har äntligen löst mysteriet med de argentinska bankomaterna! Eller rättare sagt, Tatyana och Fredrik har gjort det. Fredrik, som den gamle bankman han är, grävde djupt i sin erfarenhet från utlandsavdelningen och lyckades till slut lista ut hur man tar ut pengar. Glädjen var stor, men det kom med en liten detalj: en uttagsavgift på 104%! Men vem räknar, egentligen?
Tatyana ville så klart inte vara sämre, så även hon testade. Resultat? Samma 104%-avgift. Så nu har de båda blivit experter på att ta ut pengar – till en kostnad som nästan får oss att fundera på att starta en insamling. Tur vi andra har pesos.
Jag och Glada Gubben (Krister) begav oss sedan mot Captains meeting, där vi på vägen träffade öppna lagets kapten Fredrik Kronmarker. Han berättade den smått otroliga historien om hur Peter B blev av med sina skor – vakterna på arenan vägrade ta i dem och använde sina batonger för att peta bort dem. Bildbevis finns, men enligt uppgift är de under strikt sekretess än så länge…
Väl på plats vid mötet hann vi precis slå oss ner bredvid Linnea och Marie innan det hela drog igång. Jan Kamras höll ett kort och koncist tal (tack för det, Jan!) innan det hela snabbt förvandlades till ett organiserat kaos. Två personer rusade runt och delade ut papper med inloggningsuppgifter för lineup, domslut och butlersiffror. Det var minst sagt rörigt, och här kan WBF helt klart förbättra sig. Men en sak var tydlig: Zero Tolerance för dåligt uppförande. Vi får se om alla kan hålla sig i skinnet…
Efter mötet var det dags för invigningen. Talen var skönt korta (tummen upp för det!), men Argentinas nationalsång höll på i en evighet – hela 10 minuter. Och för att inte tala om den avslutande tangodansen, som också drog ut på tiden. Det finns fortfarande en del för WBF att jobba på när det gäller tidsplanering…
Efter invigningen blev det lite mingel. Men för mig blev det mest ett virrvarr av människor och ett konstant dån i öronen, så jag smet ut medan resten av laget minglade vidare. Vi avslutade kvällen med en sen middag, och därefter var det godnatt.
Nu är det snart dags för frukost. Jag och Sara vilar första matchen mot Norge, men planen är att vi roterar på tre par i början . Snart är vi igång!
Kamras hälsar på Sverige och håller sedan tal
Glada gubben
Fredriks uttag
Tatyana firade 30 000 steg med bubbel. Det sprutade överallt!
Spellokalen med kamera på varje bord
Sidor
Riktigt roliga inlägg Kalle! Du kan bli kåsör i ditt nästa liv. Håller tummarna för er!
Sidor
Instämmer till fullo. Hoppas resultaten börjar trilla in vid bridgebordet oxå. Då kommer detta bli kanon nu när alla har kläder att byta om med.
Kämpa kämpa!
Sidor
Om du har kikat på resultatlistan har du säkert märkt att vi inte riktigt har rosat marknaden än. Vi är såklart lite besvikna, men med 16 lag som går vidare till slutspel och många matcher kvar att spela, lever hoppet! Motståndet är tufft och pressen hög, vilket innebär att vi måste fatta beslut. Ta till exempel brickan mot Norge där en ung norsk junior drog igång med 4 hjärter i zon mot ozon i första hand! Nu blev det svårt för Ö/V att hitta slammen.
Krister, som hade börjat vänja sig vid att gå runt i långbyxor trots värmeböljan, blev plötsligt frusen när temperaturen sjönk till 25 grader och en liten vindpust svepte in. Hans kära dam, Catharina, hade tvättat hans långbyxor som hängde på tork, så Krister fick dra på sig sin höstjacka från Spanien (för ja, tydligen räcker inte ”19 grader som känns som 24” för att hålla värmen). Vi funderar nu på att skicka honom på en meteorologisk träningskurs.
Det verkar också som att Argentina inte har hört talas om höga elpriser. I spellokalen är luftkonditioneringen på full styrka och det känns som att vi spelar i en gigantisk kylbox. Tatyana, vår värmeälskare, är inte helt nöjd.
Många har kanske undrat varför vi inte tagit något lagfoto ännu. Svaret är enkelt: undertecknad har glömt både rakapparaten och sminket hemma. Men oroa er inte! Linnea är på plats och Jenny anländer under dagen, så vi är övertygade om att dessa två fantastiska damer kommer lösa den här lilla utmaningen och få oss att se ut som ett proffsigt team.
Krister och Catharina stod över sista matchen igår för att ge sig ut på jakt efter en bra restaurang. Och de skötte sig utmärkt! Efter en hel dags spel är man inte alltid hungrig förrän man är klar, men då slår hungern till som ett åskväder. När vi möttes upp och började traska iväg, insåg vi att restaurangen låg ganska många gator bort. Tur att Fredrik har ett fotografiskt minne och dessutom har sett alla gator två gånger – han ställde in sin inre kompass och ledde oss direkt till målet.
Restaurangen var riktigt trevlig, med fint dukade bord, många glas och bestick, och en stjärna på väggen. Vi tog ett snabbt kik på menyn och insåg att, trots våra pesos från Joppe och Maria, så skulle vi behöva pantsätta våra själar för att äta där. Så vi vandrade vidare till grannrestaurangen, ett klassiskt plaststols-hak, där priserna var betydligt mer i vår smak. Sara och Krister slog på stort och beställde varsin 500-grams biff, medan jag beställde en stor öl och Sara provade den lokala nyheten Pepsi Black.
Tar med en bricka där jag sömnigt översåg en extra variant och blev rättvist bestraffad.
Som Väst blev jag spelförare i 4 spader efter en ostörd budgivning. Spader knekt kom ut, och vid en första anblick såg allt lovande ut, särskilt med spadern sittandes 2-2. Planen var att prova tre varv klöver med ett hjärter sak. Föll inte klöver knekt, skulle jag spela ruter upp mot kungen och om esset satt fel, hjärter upp mot kungen. Bra plan eller hur? Tja, hade jag spelat hjärter mot kungen istället för ruter mot kungen hade jag fått tilläggschansen där väst blir inpetad, och precis så satt det! Små marginaler kan göra stor skillnad.
Nu är det dags för frukost och vi håller tummarna för att både öppna laget och damlaget håller sig starka. Vi och veteranerna ska försöka klättra i tabellen och ge motståndarna en ordentlig match!
Krister i sin höstjacka
Så här ser entrén ut till spellokalen
Vy uppifrån inne i lokalen
Så här ser det ut där lagen jämför
Restaurang där vi inte hade råd att äta
Portionerna i Argentina är gigantisk. Tyvärr får man ingen sås vilket vi saknar
Pepsi black. Billig kopia av pepsi max?
Sidor
Dag fem, och än så länge har vi inte riktigt lyckats rosa den där marknaden vi pratar om. Men med Fredriks imponerande lokalsinne hoppas vi att vi snart hittar dit – förhoppningsvis innan spelet är över!
Som många säkert redan räknat ut bor mixedlaget och veteranlaget på samma hotell, och vi sammanstrålar alltid vid frukost. Igår märkte vi dock att en person saknades: Joppe. ”Var är han?” undrade vi såklart. Marie förklarade snabbt: ”Han sitter på rummet och bokar flygbiljetter.” Flygbiljetter? Ja, till Carina! Tydligen tycker Joppe att Marie kör för hårt med laget, så nu ska Carina komma hit som förstärkning!
Frukosten är en salig blandning av samtalsämnen. Vi har pratat om allt från juniorrekrytering och gamla bridgeminnen till jobb och familjeliv. Igår delade Henrik W med sig av att han tidigare varit kemi- och biologilärare innan han på 90-talet skolade om sig till mäklare. Men hans passion för biologi har inte falnat – särskilt maskrosor. Göte B, som inte kunde hålla sig, avslöjade att Henrik är Sveriges främste expert på maskrosor, och informerade oss om att det finns över 500 olika arter i Sverige. Intresset är så stort att Henrik reser land och rike runt för att studera dessa växter på djupet. Efter mästerskapet ska Henrik och Göte på en veckas utflykt… kanske för att undersöka argentinska maskrosor?
Som andra redan har nämnt i forumet, blev vi igår överraskade av ett gigantiskt oväder. Har du någonsin upplevt 100 mm regn på en dag i Sverige? Tänk dig detta gånger fem! Gatorna förvandlades till floder, och vattnet nådde upp till halva smalbenet. Sara och jag var på väg tillbaka till spellokalen när ovädret slog till. Vi hade stått över matchen innan lunch och skulle nu traska tillbaka… så drog skyfallet in. Vi kom tillbaka till spellokalen dyngsura. Och så klart är luftkonditioneringen i spellokalen fortfarande inställd på ”arktisk kyla”, så vi fick kämpa för att inte förvandlas till isbitar medan vi spelade. Vi får hoppas att vi slipper en förkylning på köpet.
På väggen i vårt hotellrum finns en tapet med ord som jag tror betyder ”Hej” på olika språk. Mina språkkunskaper är inte de bästa, men jag tänkte att vi kunde fråga öppna laget och köra en liten inbördes tävling: Vem kan lista ut vilka språk som finns representerade? (Och självklart, inga googlingar tillåtna!) Priset? Äran, förstås!
När vi går runt på gatorna i våra landslagströjor, precis som Krister, får vi ofta frågor om var vi kommer ifrån. Trots att vi har svenska flaggan på bröstet och det står ”Sweden” stort och tydligt på ryggen, så verkar vi alltid behöva förklara. Igår fick vi en härlig reaktion från en lokal invånare: ”Hum, Sverige? Ja just det… La Volvo!” Vad kan vi säga, vi är stolta ambassadörer för svensk industri!
På tal om att promenera på stan – igår sprang vi in i två damer som är så kända i bridgevärlden att de inte ens behöver någon närmare presentation.
Och ungefär så här såg det ut på gatorna när regnet var som värst… eller ja, i alla fall kändes det så.
Sidor
Kul Kalle!
Se till att ni inte blir sjuka och må maskarna vara med er..
Hmmm, två frukosthälsningar jag inte säkert vet jag klarar. Goedendag är den ena eller hur det stavades. Men skulle gissa på Holländska. Priviet är ännu mer mystisk. Inte en aning faktiskt. Men säkert någon spansk variant, ett språk som jag inte vet mycket om och dess avarter.
Sidor
Ryska och/eller Ukrainska, eller närliggande slaviska språk
Sidor
Nu börjar det kännas som att vi är på rätt spår, och vi håller tummarna för att kursen ska hålla.
En bricka mot Italien: hur ofta tar man fem bet när motståndarna bjuder helt frivilligt en utgång i en ostörd budgivning? Italienska damen på väst blev spelförare i 4 hjärter, och jag spelade ut ruter kung som bordets ess vann. Efter att hon tagit hjärter kung och spelat hjärter mot sitt ess (med Saras nia som ett litet hälsningstecken), fortsatte hon med ruter till min knekt och jag vände med klöver – där Sara följde med sin sexa. Ytterligare ruter till min dam, och nu kunde Sara signalera för spader. Spader till Saras ess, och sedan blev det till att trumfa ut och pressa med klöver knekt. En liten hake dök upp: klövern blev blockad, så jag kom inte åt min femte stora klöver. Fem bet – men med lite tur hade vi kunnat ta sex om bara Sara hade lagt sin klöver åtta istället för sin sexa!
Igår morse dök Mårten upp till frukost, propert klädd i en ny landslagströja, nystrukna långbyxor (tack för inspirationen, Krister) och ett nyrakat skägg. Med en stolt blick sa han: ”Jag är redo för raman!” Vi andra tittade frågande på honom – ska ni spela i raman? ”Nej, men jag är redo om det skulle hända.” En man med både plan B, C och D, uppenbarligen! Mårten har också inspirerats av öppna laget och deras granolavanor, så han ropade på serveringspersonalen för att beställa en äkta argentinsk granola. Efter en blandning av spanska, engelska och en hint av svenska fick Mårten till slut sin ”granola” – en härlig argentinsk version med Frosties och Coco-pops.
En annan historia dök upp igår som vi bara inte kan låta bli att dela – och ja, den är helt sann! En bridgespelare kom hem från ett bridgearrangemang och kände att något låg i fickan. När han tog upp lappen som låg där stod det: ”Vill du ha dig ett nummer är det bara att du hör av dig.” Vi låter det vara hemligt vem personen är, men det verkar som om bridge kan leda till mer än bara medaljer!
Arrangörens butler- och mailsystem gick ner, vilket visade sig bero på ett överflöd av klagomål om kylan i lokalen – så pass många att maxgränsen för datatrafik överskreds! Resultatet? Strikta order från arrangören: inga fler klagomål på kylan via det officiella kommunikationssystemet. Så nu packar vi på oss lager efter lager och hoppas att vi slipper frysa ihjäl innan mästerskapet är över.
Vårt mixedlag har fått två varningar – en för att vi varit sena med lineup-inlämningen, och den andra får stanna inom laget. Kanske berättar vi om den om 10 år, men tills dess håller vi det för oss själva!
För övrigt har vi äntligen funnit en restaurang där man faktiskt kan få sås. Detta firades såklart genom att alla beställde sås till sina rätter. Krister, som längtade efter en klassisk bearnaise, fick något som liknade en argentinsk variant – väldigt skuren, men sås likväl!
Så här ser vi ut
Sidor
Det är dag sju, och vi är på rätt sida av strecket! Fredrik läser karta och kompass nätterna igenom för att vi ska hålla kursen och se till att vi klättrar norrut i tabellen.
Vid frukosten igår saknades två viktiga spelare för veteranlaget: Göte och Joppe. Marie började bli smått nervös, för visst kan hon hoppa in som reserv om hon måste, men två borta samtidigt är lite väl mycket då det behövs fyra spelare. Så, vart tog dessa herrar vägen?
Det visade sig att Joppe hade planerat att bara vila lite innan laget skulle gå på restaurang kvällen innan, men istället råkade han somna som en stock och missade hela middagen. Sedan vaknade han plötsligt vid 2 på natten och fick för sig att det var en bra idé att tvätta kläder i badkaret (ja, det här är helt sant). Efter tvätteriet och en lite smått irriterad Marie, som påminde honom om att det faktiskt var natt, gick Joppe ut och hittade en soffa någonstans i hotellet för att läsa en bok – som snabbt visade sig vara ett utmärkt sömnmedel. Tid och plats försvann, och där låg han, sovande.
Göte däremot hade tillbringat natten jagad av Göteborgsposten, som ville få ett exklusivt samtal om hans och Henriks senaste bravader på spelplanen, där de återigen lurade stackars Zia upp på läktaren – precis som för 40 år sedan! Tror knappast USA vill möta Sverige i slutspelet nu.
Efter spelet igår gick mixedlaget (minus Sara) ut på restaurang med Linnea, Jenny och Marie. Sara, som fått lite nog av partnern efter en giv där hon var tvungen att spela på renons när man hade slam i korten i en annan färg (jodå, även vi kan få hjärnsläpp på landslagsnivå), valde istället att äta med damlaget samt Cilla och Sandra. Bara att inbilla sig hur mycket det pratades – för på vår middag igår insåg vi att damerna nog pratar lite mer än oss herrar…
Restaurangen blev något att minnas. Det var en riktig Michelin-restaurang! Med våra framgångar vid spelbordet och ett litet dollarlån från Joppe och Marie bestämde vi oss för att slå på stort. För mig var det första gången på en Michelin-restaurang, och här var det verkligen fint folk och fin dukning. Och ja, prislistan var lite (läs: mycket) högre än genomsnittet, men vad gör man inte för en kulinarisk upplevelse? Här i Argentina kommer de alltid in med en korg med olika sorters bröd och goda röror med olivolja, så att man nästan är mätt redan innan maten kommer.
Jag beställde en ”frutte di mare” – en klassisk skaldjursrätt som faktiskt smakade precis som hemma i Sverige. Priset? Runt 300 kronor. Och ölen, ska tilläggas, var både iskall och serverades i frostat glas – det gjorde den ju såklart extra god.
Vi har också ett litet mysterium vi funderat på. På vägen till bridgelokalen passerar vi en enorm sju-fils korsning där bilarna kör som om det vore en motorshow, och två av filerna verkar köra åt båda hållen samtidigt. Vi har ännu inte listat ut exakt hur det fungerar – någon som har en kvalificerad gissning på detta trafikpussel?
Göte - pratar han med Göteborgsposten eller kan det vara telefonnummer till en dam som stod på en lapp som låg i fickan?
Pratglada damer och lite mindre pratglada herrar. Krister tränar på positionen om man behöver sticka huvudet under skärmen på bridgebordet.
Vägen som vi inte förstår oss på
Så här såg en rätt ut på Michelin restaurangen
Sidor
Vad gäller vägen, så kan jag ha svaret. Vägen är öppen i olika riktningar olika tider på dagen, beroende på rusningstrafiken.
Sidor
Bra där, Eva!
Sidor
Nu är vi framme vid sista kvaldagen, och målet är glasklart: topp 16 för att ta oss vidare till slutspelet. Dock fick vi en liten smolk i glädjebägaren med 0,5 VP i straff – ja, vi missade ännu en gång att skicka in lineupen i tid. Men vad gör man när man har bara 15 minuter efter avslutat spel för att hinna både tänka, organisera och få något i magen?
Vi känner att turneringen inte direkt bjudit oss på flyt hittills. Ett av många exempel på oförklarliga spelbeslut inträffade när den franska damen på syds hand öppnade med 1 spader med alla i zon. Jag gick in med 3 spader för att fråga efter håll, och nord slog till med 4 spader – något som kunde betyda lite vad som helst. Sara kämpade på med 4NT, men damen kontrade plötsligt med 5 spader som det enda paret i hela lokalen! Om det var ren bordskänsla, skicklighet eller bara osannolik tur, vet vi inte – men rätt blev det.
Igår kväll nådde veteranerna en brytpunkt: de hade kanske fått nog av Marie, eller så var det Marie som fått nog av gubbarna. Hur som helst, Marie tog på sig att boka restaurang och skickade en enkel kartbild till Joppe, som lovade att visa vägen. Promenaden skulle ta mindre än fem minuter… men när laget 45 minuter senare fortfarande trampade fram i kvällsmörkret, började de ana att något gått snett. Resultatet? En helt annan, slumpmässig restaurang, och till slut en taxiresa tillbaka till hotellet.
Kartbilden Joppe fick. Blå indikering visar hotellet
Jag och Sara stod över matchen innan lunch, vilket gav oss ungefär 2,5 timmar att spendera. Eftersom det är helgmarknad både lördag och söndag i Buenos Aires, såg Sara sin chans. Med andra ord, jag hade inget val. En lätt dispyt uppstod på vägen:
Sara: Kan du inte visa lite intresse?
Jag: Nej.
Sara: Varför inte?
Jag: Jag kan ju inte visa intresse för något jag är helt ointresserad av.
Efter några skarpt uttalade ord fick jag vackert följa med till stånd efter stånd, och några julklappar lyckades faktiskt inhandlas. Jag fick även möjligheten, precis som Tatyana, att testa några lokala delikatesser som fanns längs marknaden – jag gissar att de smakade… typiskt argentinskt.
En annan kors-i-taket-upplevelse inträffade igår när Fredrik, vår karta-och-kompass-expert, plötsligt gick vilse på väg till restaurangen. Snabbt fiskade han fram kartan igen för att få oss tillbaka på rätt kurs, men det satt långt inne för vår egen GPS-kung!
På tal om att gå vilse: När Sara var ute med damlaget och skulle dela taxi hem med Ida och Sanna, slutade de på ett hotell på helt fel sida av stan. Efter en 45 minuters extratur och en hel del pesos fattigare, kom de till slut tryggt tillbaka.
Det blev igår middag på en budgetrestaurang, där maten visserligen smakade mycket bra, men där sås återigen var en bristvara. Däremot bjöds vi på ketchup och parmesan i små förpackningar.
Runtom på gator och torg spelas det musik och sjungs till den vackra bakgrunden, vilket är ett trevligt tillskott till vår stadsvandring.
Kvällen avslutades med ett besök på en stor supermarket där vi inhandlade lite lokala förnödenheter. Ännu ett steg i vår kulturupplevelse här i Buenos Aires – och förhoppningsvis ytterligare ett steg mot att nå vårt slutmål: topp 16!
4 matcher återstår. Tatyana & Fredrik står över första matchen.
Sidor
Vill bara påpeka att dessa rapporter visserligen är mycket underhållande och helt i min smak men att allt som rör mig ska ni ta med en STOR nypa salt. Vissa delar är visserligen korrekta men när det står typ ” detta är helt sant” ska ni dra öronen(ögonen?) åt er!!
MvH Joppe
Sidor
Vi slutade på sjunde plats i kvalet. Sista matchen spelades mot ett väldigt trevligt Australien. Tyvärr petade vi ner dem till 17 plats, och Israel knep sista slutspelsplatsen med en marginal på 0,13 VP. Ett särskilt spel från matchen diskuterades flitigt igår kväll: efter sekvensen 1 hjärter – 1 spader; 2 klöver – 4 spader (Häxan 2 klöver), vad betyder egentligen 4 spader budet?
Inatt vaknade jag med feber, öm kropp och en hals som svider. Det är förmodligen en klassisk manlig förkylning. Kvinnor talar om att föda barn, men vi män vet att mans-förkylning är minst lika smärtsamt – kanske till och med värre. Alvedon och Ipren är nu mina bästa vänner.
Vid gårdagens frukost satt både mixed- och veteranlaget tillsammans ute på uteplatsen. Förutom några helt osannolika historier kom samtalet in på tvätt och klädvård, och det var då Joppe delade med sig av en klassisk Joppe-historia:
För ett bra tag sedan hade Joppe samlat på sig en rejäl tvätthög. När han tog hissen till våningen under bottenvåningen (där tvättstugan låg) hamnade han istället på bottenvåningen, där han upptäckte vad han trodde var ett tvättinkast. Där slängde han plagg efter plagg – tills han plötsligt insåg att han i själva verket kastade sina kläder i sopinkastet! Med tre plagg kvar vände han om till tvättstugan och fyllde maskinen, bara för att upptäcka att han lyckats dosera fel på tvättmedlet. Resultatet? En tvättomgång av mycket tveksam kvalitet och förstörda kläder. Nu kanske ni förstår varför Sara står för allt tvättande i vårt äktenskap, det är helt enkelt för att rädda äktenskapet.
Igår begav jag mig till apoteket för att köpa nässpray. Hur svårt kan det vara? Tydligen väldigt. Det är söndag, och efter att ha köat 25 minuter för att köpa nässpray i den vanliga kassan (tillsammans med lokalbefolkningen som verkade vara på jakt efter ”baksis & dagen-efter-piller” då det var en jäkla fest igår) blev jag till slut hänvisad till receptavdelningen. Ytterligare 20 minuter i kö senare, fick jag min nässpray, noggrant förpackad i en säkerhetspåse med aktiverat larm, och tvingades återvända till vanliga kassan för att betala – igen 25 minuter i kö. Tur att jag hade 2,5 timmar på mig, för Sara började fundera på att ringa Missing People eller åtminstone förvarna laget om att jag försvunnit på mystiskt vis.
Efter spelet avslutades igår firade vi avancemang på olika sätt: herrarna gick på happy hour medan damerna gav sig ut på marknad. Mitt under happy hour ser vi Catharina komma springande mot oss snabbare än Usain Bolt (hennes tempo är verkligen imponerande). Hon stannar framför Krister och utbrister: ”Älskling, jag behöver dina pengar.” Krister, som inte ville riskera sitt äktenskap heller, tömde plånboken och överlämnade varenda sedel. När vi sedan skulle betala för ölen fick han snällt låna sig ur situationen.
Jag, Joppe och Tatyana delar en viss passion: vi älskar att hitta lokala restauranger där det inte finns en turist så långt ögat når. Marie hittade en äkta lokal pärla, och hela gänget från veteran- och mixedlaget samlades för en gemensam middag.
Restaurangen erbjöd en del intressanta rätter. Jag bestämde mig för att vara äventyrlig och beställde oxsvans, medan Krister och Catharina delade på en suckling pig. Göte och Henrik valde varsin variant av ”catch of the day”, och resten av gänget höll sig till säkra kort. Under middagen berättade Göte en historia om sin son som flyttat till Australien och träffat en kvinna där. De skulle passa svärföräldrarnas får en helg, och allt gick bra tills sonen upptäckte att en oklippt bagge hade slunkit in bland de klippta fåren. När han till slut fick tag i baggen, efter timmar av kamp, blev han hyllad som hjälte. Men historien slutade med att han och flickvännen blev ansvariga för ca 280 lamm ett halvår senare. Så där ja, inspiration för framtida svensk återväxt!
När middagen var slut insåg vi att endast kontanter gällde. Krister, som fortfarande var bankrutt efter Catharinas shoppingrunda, fick låna sig ur knipan igen. Sedelbunten vi samlade ihop var så stor att servitören utbrast: ”Oh shit!”
Det var ännu en minnesvärd kväll, och med fulla magar och en bunt minnen rikare, ser vi nu fram emot slutspelet och vad resten av veckan har att erbjuda. Håll tummarna för oss – nu kör vi!
Stöldsäker påse på apoteket
Krister är glad trots flera pesos-lån: Fredrik verkar se något vackert i bakgrunden
Noggrann genomgång och analys av menyn
I Argentina får man salt och olika paprikapulver kryddor till maten
Sara och Göte har koll på vår allas ekonomi (kanske med Krister som undantag)
Sidor
Breaking News!
Sweden VS China på BBO just nu. Segment 3 av 4. Kom igen nu och heja!
Sidor
Tung förlust mot Kina. Det såg tung ut inför sista 15 men hoppets fanns, vi fick Kina lite i gungning precis som vi hoppats på men det var för långt upp.
En bricka
Jag hamnade i 6 spader som väst, med hjärter ut. När det kommer till matematisk korrekthet har jag ingen aning, så jag tänkte att jag spelar en liten ruter från bordet i stick två – kanske kan jag få en känsla för hur rutern sitter. Min motståndare på höger funderade en stund (kändes det som) och tog sedan ruter kung, vilket fick mig att placera honom med fler än en ruter. Efter en ny hjärtervända blev jag tvungen att fatta ett beslut och övertygad om att rutern satt 3-2, gjorde jag… ja, fel beslut.
Mästerskapet är nu över för mixed laget. Det känns jättetungt och vi är väldigt besvikna. Men nu hejar vi vidare på våra veteraner och damlaget! För vår del börjar idag transnationals, vilket betyder att vi nu får spela utan press. Jag och Sara spelar de två första matcherna idag (Krister & Catharina, Tatyana & Fredrik vilar varsin), sedan står vi över hela eftermiddagen. På vårt sätt ska vi turista – vilket i praktiken betyder att vi ska till en stor supermarket och leta efter kryddor och diverse godsaker att ta med hem. Sara har dessutom redan börjat tänka på julklappar till allt och alla, medan jag nöjer mig med att ha en enda julklapp att ansvara för. Om någon är sugen på något från Argentina, hojta till – vi kanske kan lösa det!
Några historier från Argentina
Krister och Sara har haft en hård kamp om vem som tappat bort flest pennor under mästerskapet. Nyligen kom vi fram till att det stod jämt, 4-4. Men då ropade Krister triumferande: ”Hej, hej! En av mina pennor gick faktiskt sönder, så jag var tvungen att kasta den!” Därmed tilldelas segern Sara. Nu får vi se vem som tar hem vinsten i transnationals i borttappade pennor.
Krister har också delat med sig av en klassisk OS-historia från förr när han och Jonas Petersson spelade för Sverige i öppna laget och faktiskt tog guld. Inför sista segmentet var de klara vinnare, men motståndarna kunde inte ge upp eftersom deras sponsor behövde en medalj. På en bricka gjorde Krister en blunder av rang, men tack vare att arrangören mixat ihop lineupen fick Jonas Petersson äran att stå som skyldig i den officiella OS-boken! Stackars Jonas, men kanske lite roligt ändå så här i efterhand.
Krister är också känd för sitt ”stipendium” – alltså kompendium. Historien går tillbaka till ett junior-EM där Krister var juniorlandslagskapten, och två unga talanger från Dalarna, välkända för sina straffdubblingar, var redo för en viktig match. När motståndarna blev lite väl kaxiga, såg en av våra kära straffdubblare 1700-2000 hägra och slängde snabbt fram dubbelt. Men straffdubblarens partner, kanske lite nervös, plockade bort dubblingen! Efter matchen blev det livliga diskussioner och när straffdubblaren frågade vad som hade hänt, fick han svaret: ”Men det står ju i kompendiet att det är UD!” Straffdubblaren utbrast: ”Jag skiter fullständigt i vad som står i det där jäkla stipendiet!” Numera har Krister en fast regel att kalla sitt kompendium för ”stipendium”. Och om någon är sugen på att lära sig ett system med enbart straffdubblingar, så har Krister förmodligen en kopia av kompendiet liggande i någon byrålåda som säkerligen kan lånas ut.
Sidor
Väl kämpat. En extra eloge till dig och dina rapporter Karl, alldeles särskilt att du knopade ihop en innehållsrik sådan direkt efter att ha blivit utslagen.
Sidor
Mixed-laget kom starkt i kvalet på slutet, även i denna match. Hade gärna sett er fortsätta.
Spel nr 10 som du nämner kunde man se Öppna laget i Love-bridges rama. Båda lagen bjöd 6sp, Korea med en straff. Vad som ärbästa behandling av rutern för ett tapp kanske Mikael Rimstedt vet, han spelade en låg ruter mot Txx i 5korts slutläge efter dragit alla trumf och sen maskade ut nords Q. (lång betänketid och rätt här)
Länk till giv i lovebridge här
Sidor
Eftersom det inte hänger på en separat ruterbehandling, när du kan saka på hjärter och stjäla ruter är jag övertygad om du spelade rätt (men borde ta 2 x trumf så att ru inte är KDxx hos N). Utan att kolla är jag lika övertygad om att i stort sett alla på den nivån spelade som du.
.
Tack för dina trevliga inlägg.
Sidor
Hur man spela 6S är intressant.
Jag tror inte att man skall röra trumfen överhuvudtaget. Man behöver AQx som ingångar senare.
Mitt förslag är att spela ruter upp mot AJ8xx. Alternativt lägga ner ruter A om man är rädd för klövern 6-1. Ta esset om de lägger lågt. Om det kommer hackor så tar man och sakar en ruter på hjärtern. Efter det så spelar man ruter. För att man skall gå bet så måste högeryttern vinna med Kungen och fortsätta med mer ruter efter att ha fällt sin partners Q. Då stjäl man med kungen.
Går endast bet med Jxx i trumf + Kxx i ruter till höger.
Om det som denna gången kommer en honör så lägger man fortfarande en ruter på hjärtern.
Efter det spelar man ruter. Om högeryttern inte stjäl med singel trumf så är man hemma.
Detta tror jag är rätt spelföring.
Nyfiken på om någon spelade så i någon klass.
Med vänlig hälsning,
Fredin
Sidor
Tänkvärt. Ingen i Polen-Schweiz Open spelade så, trots ganska lång betänketid.
Sidor
Jag råkade vara en av två i öppna klassen som gick hem men jag hade lite andra förutsättningar. Jag drog igång med 2D 18-19NT, varav Ola slaminviterade med 6+♠ vilket gjorde att jag drev till slam. Jag var alltså spelförare på korta spaderhanden utan att ha visat en enda färg.
♣2 fick jag i utspel enligt 1-3-5 och nu valde jag istället en approach som gör att jag till 100% alltid går hem OM jag läser sitsen. Jag valde att spela sex ronder trumf (sakade först två rutrar och sedan en klöver från handen). Det första min MTH frågade var ”is 5cards in major possible?”. När jag svarade ”no” sakade han genast en hjärter och efter det var det mycket flämt, stånk och pustande. De två andra sak blev en till hjärter och en ruter. Min MTV sakade två klövrar och en hjärter. Jag var nu helt säker på att min HY måste ha antingen 2542 eller 2632. Min spelplan var alltså helt baserad på min table-feeling eftersom jag inte visat en enda färg och trodde jag skulle läsa rutern när det väl gällde.
”Men Mikael, går du inte bet nu om din VY har KQ i ruter och din HY 9xx?”.
Svaret är ja, jag hade gått bet men jag vill gärna se de motståndare som 1) inte spelar ut ruter från KQ och 2) den andra nissen sakar EN ruter från 9xx. Helt orimligt oavsett hur bra motståndarna är.
”Så hur spelade du då efter alla trumf?”
Jag kilade in på handen i hjärter och spelade låg ruter mot Txx. MTV vann för kungen men fick sen se sin partner bli utmaskad för det 12:e sticket.
//Mikael
Sidor
Här finns running scores för tävlingen som mixarna spelar!
Vi hörde Sara säga i morse att ”nu kan man ju spela lite mer avslappnat” - det verkar vara en bra plan!
Sidor
Värmeböljan är tillbaka – 32 grader som känns som 42! Tatyana njuter av varje sekund medan Krister är mest glad över att ha befriats från långbyxorna. Vi startade dagen starkt med två bra matcher mot Nya Zeeland och Frankrike, och tog hem hela 20-0 i sista matchen innan lunch mot Frankrike, som varit våra glada hotellkompisar under hela vistelsen, såg dock ut att dra sig tillbaka något efter förlusten. Vi får hoppas att vänskapen inte är helt över!
Efter Frankrike mötte vi ett formidabelt England som gjorde allt rätt, och avslutade dagen mot ett trevligt Japan – som dessutom visste förvånansvärt mycket om Sverige. Krister satt bredvid en trevlig japansk herre och Catharina bredvid en lika vänlig dam. På slutet frågade japanen om en viss svensk person, och Krister svarade att personen tyvärr är död (på korrekt engelska). Damen på andra sidan uppfattade dock inte helt vad han sa, och Catharina trodde att hon hört Krister säga: ”He has passed out.” För att rädda situationen försökte Catharina förklara att Krister kanske bara fått en knäpp av värmen, eller kanske fortfarande återhämtar sig från långbyx-traumat, och sa: ”He had some banging in his head.” Man kan säga att förvirringen var total.
Mot Japan tittade Krister ner i följande hand:
Qxx
KTxx
x
AQxxx
Med vänstern som öppnar med 1 hjärter och Catharina som kliver in med 1 spader i zon (ja, Krister känner sin fru och anar vart detta är på väg). Efter att högern sagt 2 hjärter tänkte Krister till – om han hoppar direkt till 4 spader, kommer vänstern troligen kämpa på med 5 hjärter, och Catharina kommer obönhörligen bjuda 5 spader. Så han smög sig istället in med en god höjning 3 hjärter. Som väntat slutade motståndarna i 4 hjärter, och Krister bjöd då lugnt och sansat 4 spader. 4 sp blev dubblat, och Krister tänkte att ”det här blir nog inte så farligt.” När röken lagt sig visade det sig att Catharina gått 4 bet för 1100 ut, och Krister blev nyfiken på vad frugan egentligen hade för kort. Han böjde sig fram mot skärmen, men fick snabbt luckan ”pang!” nersmälld i ansiktet (han hade ännu inte sagt ett enda ord) och damen bredvid Catharina: ”Är han alltid så här elak?” Låt mig bara påpeka att Krister, precis som Fredrik, är världens snällaste. Själv hade jag nog fått sova på soffan fler än en gång om vi haft en sådan på hotellrummet! För den som är nyfiken, satt Catharina med:
KTxxx
x
Qxxx
xxx
Jag och Sara höll oss till vår eftermiddagsplan: en tur till supermarket och en djupdykning i både det lokala sortimentet och funderinande i mysteriet kring Kristers 4 spader x kontrakt. Vi hittade en del udda smakupplevelser, som chips med smak av biff, ägg, ketchup och svamp – något för finsmakaren? Det kan åtminstone ge inspiration till lite speciella julklappar
Till kvällen samlades laget på min favoritrestaurang (som dessutom har väldigt bra priser). Vi beställde in två stora köttmenyer att dela på, och ena menyn bjöd på en äkta argentinsk specialitet: blodkorv och korv med inälvor. Jag var i sjunde himlen, men efter en kort förhandling fick jag behålla blodkorven och låta korven med inälvor utgå. Låt mig bara säga att blodkorven var en riktig höjdare! Som ni vet är portionerna i Argentina gigantiska, så det som blev över packades omsorgsfullt i matlådor och skänktes till behövande – en fin tradition här.
Vi avslutade kvällen på en glassbar, ett tips från Marion och Pocken som också är här. Häromkvällen när vi var på väg hem från en middag, utbrast Catharina: ”Men det är ju Marion och Pocken!” Marion berättade glatt att de alltid äter glass på en viss glassbar, så vi tänkte att den måste vi prova. Ett utmärkt avslut på dagen!
Sidor
För er som tror att Karl överdriver eller hittar på ibland kopierar jag här ett SMS jag skickade till ett antal bekanta 25 juli 2022:
Har just gjort en lyckad tvättinsats. Började med att få för mig att det var soporna jag skulle slänga så 80% av mina kläder hamnade i sopnedkastet(min fru som inte är imponerad av min klädsmak kommer troligen att säga att det var rätt ställe…)
Sen hällde jag det kvarvarande tvättmedlet i fel fack i tvättmaskinen.
Så inte ens jag är ofelbar…
PoK JvS
Dagen efter sände jag följande SMS till vissa utvalda bekanta:
Samma dag som min lyckade tvättinsats gick jag vilse i Stockholms minsta ÖoBbutik. När jag skulle gå till utgången kom jag tillbaka till ingången. Detta upprepades 3gånger. När jag slutligen desperat bad personalen om hjälp tittade han (med all rätt) på mig som om var en idiot eftersom jag irrat mellan ingången och ingången i flera minuter. Tror tyvärr min framtid som guide/stigfinnare släcktes i sin linda…
Hursomhelst en fullt normal dag i en onormal mans liv…
Så ni kanske förstår att jag hyrt in Marie från ledsagarservice numera….
MvH Joppe
Edit: Fixade till formateringen/CWA
Sidor
Tror inte Du hyrt in Marie, hon har platsat in i ditt liv
Sidor